Pages

Thursday 20 February 2014

[KUIH ORANG BANJAR]

Assalamualaikum sahabat semua. Semoga hari-hari kita semakin baik dari masa ke semasa. Saya nak share beberapa kuih orang banjar yang saya ingat dan agak glamour zaman saya kecil. Memang selalu sangat makan.
Papudak!! Pernah dengar nama ni. Ada juga orang banjar yang panggil 'sundok lawang' kerana bentuknya macam palang pintu. Orang zaman dulu kan pintu dipalang dengan kayu. Kuih seterusnya....Wadai kiping. Saya dan family panggil Gayam. Kalau di kalangan orang banjar memang wadai kiping lah... Tengok gambar di bawah.
Gambar yang pertama tu wadai kiping dah siap dimasak dan sedia untuk disuap. Gambar kedua pulak mentah, ada santan yang dah cukup rasa menunggu. Masukkan wadai kiping, timbul, masak ler...boleh santap. Kuih seterusnya .... Wadai kararaban. Saya dan family jarang makan wadai kararaban ni,tapi rasanya sedap dan berlemak. Tengok gambar di bawah .

6 comments:

  1. ibubapa mertua anak saudara saya org Banjar...seronok dengar mereka bercakap...kalau melayan tetamu,bkn main mesra lagi...

    ReplyDelete
  2. itu memang identiti orang banjar.

    ReplyDelete
  3. nak resepi nya. tak sekalikan ke.. hm

    ReplyDelete
  4. http://YouthToEarn.com/?ref=227477

    ReplyDelete
  5. http://YouthToEarn.com/?ref=227477

    ReplyDelete